Εντυπωσιακή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα με πάνω από 50% την δεκαετία 2010-2020
- 05 May 2021
- Πηγή: https://www.asfalisinet.gr/%ce%b5%ce%bd%cf%84%cf%85%cf%80%cf%89%cf%83%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%ae-%ce%bc%ce%b5%ce%af%cf%89%cf%83%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%87%ce%b1%ce%af%cf%89%ce%bd-%ce%b1%cf%84%cf%85%cf%87/
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών δημοσίευσε χθές προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα για το 2020. Εκτιμάται ότι 18.800 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαίο δυστύχημα πέρυσι, μια πρωτοφανής ετήσια πτώση 17% το 2019. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν 4.000 λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2020 σε σύγκριση με το 2019. Ο χαμηλότερος όγκος κυκλοφορίας, ως αποτέλεσμα της πανδημίας Covid-19, είχε σαφή, αν και μετρήσιμη, επίδραση στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων
Η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean δήλωσε: «Με σχεδόν 4000 λιγότερους θανάτους σε δρόμους της ΕΕ το 2020, σε σύγκριση με το 2019, οι δρόμοι μας παραμένουν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο. Ωστόσο, είμαστε πίσω από τον στόχο μας για την τελευταία δεκαετία και απαιτείται κοινή δράση για να αποτρέψουμε την επιστροφή στα επίπεδα πριν από την COVID περίοδο. Στη στρατηγική μας για την αειφόρο και έξυπνη κινητικότητα, έχουμε επαναλάβει τη δέσμευσή μας να εφαρμόσουμε τη στρατηγική της ΕΕ για την οδική ασφάλεια και να μειώσουμε τα θανατηφόρα ατυχήματα για όλα τα μέσα μεταφοράς σχεδόν στο μηδέν. “
Οι δρόμοι της ΕΕ είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο
Κατά την προηγούμενη δεκαετία μεταξύ 2010 και 2020, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία πτώση μειώθηκε κατά 36%. Αυτό ήταν μικρότερο από τον στόχο 50% λιγότερων θανάτων που είχαν καθοριστεί για εκείνη τη δεκαετία. Ωστόσο, με 42 θανάτους από τροχαία ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, η ΕΕ παραμένει η ήπειρος με τους ασφαλείς δρόμους στον κόσμο. Συγκριτικά, ο παγκόσμιος μέσος όρος βρίσκεται πάνω από 180.
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, 18 κράτη μέλη κατέγραψαν τον χαμηλότερο αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2020. Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι μειώθηκαν κατά μέσο όρο 17% σε σύγκριση με το 2019, αν και η μείωση δεν ήταν καθόλου ομοιόμορφη με τις μεγαλύτερες μειώσεις (κατά 20% ή περισσότερα) να συμβαίνουν στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Δανία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Κροατία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, τη Μάλτα και τη Σλοβενία. Αντίθετα, πέντε κράτη μέλη (Εσθονία, Ιρλανδία, Λετονία, Λουξεμβούργο και Φινλανδία) κατέγραψαν αύξηση των θανάτων.
Μάλιστα όπως σημειώνεται στην στη σχετική ανακοίνωση η Ελλάδα (54%) υπερέβη τον στόχο (μείωση ατυχημάτων κατά 50%) ακολουθούμενη από την Κροατία (44%), την Ισπανία (44%), την Πορτογαλία (43%), την Ιταλία (42%) και τη Σλοβενία (42%). Συνολικά, εννέα κράτη μέλη κατέγραψαν πτώσεις 40% ή περισσότερο.
Επιπτώσεις της πανδημίας στα τροχαία ατυχήματα
Ο χαμηλότερος όγκος κυκλοφορίας, ως αποτέλεσμα της πανδημίας Covid-19, είχε σαφή, αν και μετρήσιμη, επίδραση στον αριθμό των θανατηφόρων οδών. Ωστόσο, τα προκαταρκτικά δεδομένα στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, δείχνουν ότι οι θάνατοι αυξήθηκαν το 2020 παρά τον χαμηλότερο όγκο κυκλοφορίας. Πράγματι, στοιχεία σε ορισμένες χώρες της ΕΕ δείχνουν επίσης αύξηση της επικίνδυνης συμπεριφοράς κινδύνων, ιδίως με επιτάχυνση, κατά την περίοδο των λονταουν.
Επιπτώσεις στην αστική κινητικότητα ως αποτέλεσμα του Covid-19
Η ποδηλασία γνώρισε σημαντική αύξηση της δημοτικότητάς της και πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο (προσωρινά) διέθεσαν εκ νέου οδικό χώρο σε ποδηλάτες και πεζούς. Αυτή η ενθαρρυντική εξέλιξη μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα και την αλλαγή του κλίματος και ταυτόχρονα δημιουργεί νέες προκλήσεις για την οδική ασφάλεια.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, περίπου το 70% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε αστικές περιοχές αφορούν ευάλωτους χρήστες του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων πεζών, μοτοσυκλετιστών και ποδηλατών. Η αντιμετώπιση της οδικής ασφάλειας στις πόλεις είναι επομένως βασικός τομέας εστίασης και η Επιτροπή θέλει να διασφαλίσει ότι η οδική ασφάλεια λαμβάνεται υπόψη σε όλα τα στάδια του σχεδιασμού αστικής κινητικότητας. Η οδική ασφάλεια θα αποτελέσει σημαντικό στοιχείο της νέας πρωτοβουλίας αστικής κινητικότητας που θα υποβληθεί από την Επιτροπή αργότερα μέσα στο έτος. Από αυτήν την άποψη, δύο ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το Ελσίνκι και το Όσλο, πέτυχαν το ορόσημο των μηδενικών θανάτων πεζών και ποδηλατών το 2019, αναφέροντας ότι η μείωση της ταχύτητας είναι απαραίτητη για αυτή την πρόοδο.